VHF-RADIO

I KAJAKK

29.07.2016 10:38 - KRISTIANSAND

VHF-radioer var tidlig én av tingene vi noterte at vi måtte ha med på den planlagte overfarten over Skagerak.

 

Hovedgrunnen er sikkerheten det gir ved at vi kan kalle opp andre båter og kystradiostasjonene på kanal 16 dersom vi skulle få skikkelige problemer der ute. Alle båter med VHF montert om bord har lytteplikt på denne kanalen, så sjansen er stor for at noen vil høre oss dersom vi kaller.

 

Kurset tok jeg online på Telenor Kystradio på kystradio.no. Kurset var egentlig ganske genialt; en leser gjennom hvert kapittel i den hastigheten en selv ønsker og hvert kapittel avsluttes med noen oppgaver. Hvis en stopper midt i et kapittel fortsetter en bare der en slapp neste gang og slik kan man holde på i inntil ett år. Til sammen tok ikke kurset mer enn ca. 3 timer og selv om man må svare riktig på 75% av oppgavene var det ikke noen stor sak å komme gjennom - jeg tror jeg hadde 2-3 feil tilsammen. Skulle en avgi litt for mange feil svar kan en bare ta oppgavene om igjen. Det vil si her går det ikke an å stryke.

 

Etter at kurset var gjennomført bestilte jeg sertifikat, også dette gjøres online. Det var bare å ta et bilde av meg selv, fylle ut litt data og plutselig lå sertifikatet i postkassa.

 

Jeg har også registrert radioen og kajakken og lagt inn nøddata. Registrering av kajakk og radio gjøres for å få oppgitt et personlig kallesignal og MMSI-nummer (fungerer nesten som et telefonnummer), mens registrering av nøddata gjøres for at kystradiostasjonene skal vite hvor jeg normalt ferdes, hvordan kajakken ser ut, få bilde av kajakken og eventuelt hvem de skal kontakte om jeg skulle komme ut for noe.

 

Birgitte har også startet på kurset, men hun er ikke helt ferdig enda. Det er viktig at begge har tilgang på radio i tilfelle vi skulle komme bort fra hverandre, en av radioene er tomme for batteri eller når vi bare vil slippe å rope dersom avstanden mellom oss er lang.

 

Kallesignal: "Kajakk", LA5219

MMSI-nummer: 258210540

 

Jeg kunne noe fra før, men så lærte jeg mye nytt også da jeg tok kurset. Jeg har tidligere tenkt at VHF-radio var noe de større båtene brukte og at det var for spesielt interesserte, men jeg har lært at dette er noe alle kan ha stor glede og nytte av i tillegg til at det gjør at vi alle ferdes tryggere på sjøen. Jeg vil anbefale alle om å anskaffe seg VHF-radio med lisens uansett hvor stor eller liten båt man har.

 

Dette er noen av fordelene med VHF-radio om bord:

 

  • Meld fra hvor du drar: Man kan melde fra til kystradiostasjonen hvor man legger ut på tur, hvor man skal, når man regner med å være fremme, hvor mange man er og farge på kajakker/tøy. Når en så kommer frem melder en fra til kystradiostasjonen at turen er over. Og her kommer det geniale; dersom man ikke melder fra innen avtalt tid vil kystradiostasjonen gjøre de tiltak man har blitt enige om på forhånd.
  • Opplysning: Lurer du på hvordan været vil utvikle seg eller om blåskjellene er spiselige? Kall opp nærmeste kystradiostasjon og de vil svare deg.
  • Ringe: Kystradiostasjonene kan også sette deg videre fra VHF til mobil- og fasttelefoner på land - helt gratis.
  • Nød: Havner du i nød er en VHF det aller beste hjelpemiddelet du har til å tilkalle hjelp. Radioer som er vanntette vil i mange tilfeller fungere mye bedre enn en vanlig mobiltelefon - i tillegg til bedre dekning vil meldingen din bli hørt av utallige båter i nærheten.
  • Assistanse: Det sitter leger klare døgnet rundt for å svare på medisinske spørsmål, så har du brekt beinet eller noen har falt om, så kan disse kontaktes via kystradiostasjonene.
  • Kommunikasjon: Hvis en er flere på tur sammen kan VHF-radioene brukes til intern kommunikasjon mellom fartøyene.

 

"Har du båt, skaff deg VHF!"

 

Lista kunne vært mye lengre, men poenget er at det ikke finnes noen god grunn til ikke å ha VHF-radio om bord uansett hva slags fartøy man har eller hva slags type tur man er på.

 

 

Her er vi ute ved Stokken og radioen er med.

 

Det finnes flere typer VHF-radioer for kajakker, noen har bare vanlig radio og andre har såkalt DSC i tillegg. Dette er digitale radioer som gir en del ekstra funksjonalitet, blant annet kan man kalle opp andre radioer ved å bruke knappene omtrent på samme måte som å ringe en telefon. Da trenger man ikke forstyrre alle andre på sambandet ved å kalle opp alle på kanal 16 for så å gå over til en annen kanal. Man taster inn MMSI-nummeret man vil ringe, velger hvilken kanal man vil bruke og når samtalen blir akseptert vil begge radioer da automatisk gå over til oppgitt kanal hvor en kan starte kommunikasjon. VHF-radioer med DSC har også en egen "Distress"-knapp. Ved å holde denne inne i tre sekunder går det ut nødmelding som innneholder identifikasjon og, ikke minst, posisjon. Siden jeg har lagret nøddata vil derfor kystradiostasjonen og hovedredningssentralen vite hvem jeg er, hvor jeg er og omtrent hva de skal lete etter. Genialt, ikke vel?

 

 

Fast inventar på kajakken nå fremover er derfor VHF-radio. Turen starter alltid med en radiosjekk til Tjøme Radio for å være sikker på at utstyret er i orden.

 

...og waypoints for overfarten fra Danmark til Norge er allerede lagret på radioens GPS. :)

KONTAKT

Riskestien 19B

4635 Kristiansand

9 3456 888

GENERELT

 

Vi har et mål om å padle fra Danmark til Norge. Alt av forberedelser er unnagjort, nå venter vi bare på et værvindu... følg med!

Padleparet © 2016 - 2017

 

Bilder kan kun benyttes fritt etter avtale.