REFLEKS KAN REDDE LIV OGSÅ PÅ SJØEN

22.07.2016 23:23 - KRISTIANSAND

Alle kajakkpadlere vet de er små, lite synlige og sårbare på sjøen i møte med større og raskere båter. Det er smart å bruke både fargerikt tøy, kajakk og åreblader for å øke synligheten. Padling i grupper og langs land er også en smart ting for å bli mer synlige. Likevel er vi så fryktelig små ute på vannet.

 

Hva hvis en blir overrasket av tett tåke langt ute i Skagerak og du har en tankbåt på kollisjonskurs? Eller hva hvis du møter en cabincruiser på vei over Byfjorden i dårlig sikt? Eller, for den saks skyld, midt i Blindleia en fin og hektisk sommerdag med båter på kryss og tvers?

 

Radar Reflex skal visstnok være løsninga og dette hadde vi lyst å teste ut. Disse små gule lappene festes på åra og skal øke synlighet i både dagslys og skumring. Refleksene monteres på årebladene og vil gjøre padlere mer synlige i skumring for båter uten radar. I tillegg fungerer refleksene slik at de forsterker radarsignaturen i båter utstyrt med dette. Nå er ikke en kajakk nødvendigvis usynlig for en radar - på flatt hav er det mange båter som kan se oss på skjermen, men i bølger forsvinner en lett. Ofte vil en kajakk se mer ut som en bølgetopp på radarskjermen.

 

Vi har fått tak i to sett med reflekser fra Radar Reflex og i samarbeid med mannskapet ombord Redningsselskapets RS155, "Bendt R. Rasmussen", har vi vært ute å testet refleksene.

 

RS155 Bendt R. Rasmussen ble med ut å testet radarrefleksene.

 

Vi møtte havets helter på basen i Marvika. For å ha et sammenligningsgrunnlag startet vi testen uten refleksene montert. Birgitte padlet fra Marvika og ut i Byfjorden mens vi gjorde oss klare i båten. Da hun var kommet et stykke ut startet mannskapet vannjettene og vi begynte letingen. Vi visste omtrent hvor hun skulle være og da vi nærmet oss så vi henne først uten radar. Først da vi kom ganske nærme dukket det opp en liten skygge på radarskjermen.

 

Til venstre skulle vi helst ha sett kajakken i nærheten av der markøer er (det hvite krysset).

Til høyre kan vi se en anelse av kajakken litt babord for den grønne streken som indikerer fartsretningen på båten.

 

Deretter fikk vi henne opp på siden av oss, tørket godt av årene, vasket med medfølgende servietter og monterte refleksene med monteringsmalen. Hele installasjonen var veldig enkel og det tok bare få minutter å få de montert. Pr. åre skal det være 12 stk. reflekser, tre på hver side av hvert åreblad. Refleksene så ut til å sitte veldig godt fast.

 

 

Hun fikk tilbake åren og vi kjørte et godt stykke bort fra henne igjen. Dette var noe annet!

 

Denne gangen var signalet mye tydeligere og vi kunne se henne fint fra en mye lengre avstand. Det er ingen tvil om at Radar Reflex leverer de de lover. Signalet ble mye tydeligere og vi så kajakken fra en lengre avstand enn da vi testet uten refleksene montert.

 

For å gjøre enda mer grundig testing av refleksene dro vi med et annet vaktlag fra Redningsselskapet ut i havet for å teste i bølger. Selvfølgelig løyet vinden såpass at det ikke var en bølge å se - det var ikke mye annet å se heller for nå hadde tåka lagt seg som et teppe langs kysten i landsdelen. Vi sjøsatte likevel kajakken og testet refleksene igjen.

 

Vi startet med refleksene montert og, som forventet, kunne vi se henne tydelig også denne gang. Vi gjorde også tester uten åren og da fikk vi litt sterkere signaler enn tidligere på dagen da vi gjorde samme testen. Dette skyldes at nå hadde vi ingen bølger, men det var likevel en forskjell i størrelsen på kajakken og vi hadde fortsatt mulighet for å se henne betydelig tidligere når hun hadde refleksene i bruk.

 

Venstre: Foran båten ligger Kjerkeboen og like bak den kan vi tydelig se kajakken nå som refleksene er montert.

Høyre: Signalet er så sterkt at vi kan aktivere sporing og få opp fart og retning på kajakken.

Uten refleksene forsvinner signalet så ofte at dette ikke er mulig.

 

Vi vil oppfordre alle kajakkpadlere, uansett hva slags turer de vanligvis tar, å anskaffe seg slike reflekser. Ved lek og moro rundt hytta blir du i det minste mer synlig, spesielt når det ikke er fult dagslys, men mest av alt vil det gi en økt sikkerhet i mer åpent farvann. Refleksene bestiller du enkelt på Radar Reflex. Hvis du vil lese mer om historien til utviklingen av disse kan du lese denne artikkelen.

 

 

For gøy testet vi også ut triangulering av VHF-signaler. Birgitte var utstyrt med en enkel VHF-radio og så lenge hun pratet i denne kunne vi se i hvilken retning hun befant seg. Enda en god grunn til å ha en VHF ombord - ved oppkall til større båter kan disse finne ut av hvor vi befinner oss og på den måten øker vi sikkerheten en smule dersom det er tåke.

 

Vi vil takke mannskapet ombord RS155 for at de velvillig stilte opp på testen sammen med oss. Arbeidet disse menneskene gjør, helt frivillig, har vi stor respekt for. Beredskapen og tryggheten dette gir for folk på sjøen er uvurderlig. Tallene er nok litt gamle, men på nettet kan en lese at mannskapet ombord denne ene båten har reddet 4 menneskeliv, hjulpet 612 personer ombord 310 fartøy - bare siden 2014. I tillegg driver de med kurs, opplæring, aktiviteter for barn og masse annet godt med tanke på sjøvett og sikkerhet. Vi oppfordrer alle med båt om å tegne medlemskap. Er du uheldig å ikke har båt, ikke vær redd, du fortsatt mulighet til å være med å støtte det gode arbeidet de gjør her Støtt Redningsselskapet.

 

KONTAKT

Riskestien 19B

4635 Kristiansand

9 3456 888

GENERELT

 

Vi har et mål om å padle fra Danmark til Norge. Alt av forberedelser er unnagjort, nå venter vi bare på et værvindu... følg med!

Padleparet © 2016 - 2017

 

Bilder kan kun benyttes fritt etter avtale.