KVÅSEFJORDEN

PÅ SITT BESTE

09.06.2016 07:37 - KVÅSEFJORDEN

Den beryktede Kvåsefjorden, eller bare "Kvåsen" på folkemunne, kan til tider være tøff for båtfolk. Ofte er det denne fjorden som hindrer Kristiansandere fra å ta båten mot Blindleia og Lillesand - men i går var det annerledes. Det var nærmest vindstille, sola skinte og Sørlandet viste seg fra sin beste side.

Turen startet på Romstøl innerst i Kvarenesfjorden og gikk ut langs vestsiden av Kvåsefjorden. Vi rundet Stangodden og gikk inn mellom Torsøya og Brattholmen ut til Ærholmen. Farten ble justert til å ligge rett over de 6 kilometer i timen vi trenger for å komme oss over Skagerak på en fornuftig tid, men dette var likevel ingen treningstur. Kun kos denne gang!

Vi gikk i land på østsiden av Ærholmen og fant en fin plass på vestsiden hvor vi kunne sitte å nyte sola og speide utover havet.

Vi var helt alene på holmen, så hunden fikk løpe løs og koste seg veldig. Spicy pølser og potetsalat stod på menyen og, som vanlig, en kaffidråbe etterpå. Etter en halvannen times tid begynte myggen å bli temmelig plagsom. Vi hadde desverre ikke med myggspray og valgte å starte på hjemturen.

Da vi kom tilbake til bilen kom vi over uendelige mengder med stillehavsøsters - eller det blir litt feil å si, vi visste de var der. Det var derfor vi startet turen nettopp her. Stillehavsøsters er en svartelistet art og det betyr at den ikke er ønsket i Norge og at den er en invasiv art. Hvorfor den er det så vi tydelig; den fylte hele bukta og fortrengte alt det en normalt ser i en norsk bukt. Vi kunne se hvordan de hadde festet seg til blåskjell og nærmest vokste rundt de. Skjellene er skikkelig skarpe og gjør bading umulig på steder hvor disse dekker hele sjøbunnen. På samme måte som absolutt alt i norske hav er spiselig, både tang, snegler, skjell og krabber, er også disse gode å spise. Faktisk veldig gode! Vi plukket med oss en lite pose med østers og tok de med hjem for å prøve.

Vel hjemme ble utstyr, kajakker og bil spylt før østersene havnet på grillen. Som tilbehør blandet vi vårløk, rødløk, hvitløk og olivenolje. Det ble ikke store måltidet, men en gøy ny oppdagelse og en fin avslutning på en god dag.

Vi anbefaler alle som er glade i sjømat om å oppsøke steder hvor disse kan være og ta med seg så mange de klarer. Det er helt gratis og smaker nydelig! Typiske steder er stille, små bukter fra Randesund og østover helt inn i Oslofjorden... foreløpig. På blant annet Artsdatabanken og Artsobservasjoner ligger det noen lokasjoner, men det finnes sikkert mange flere steder som ikke er rapportert inn enda.

Neste gang vi er i nærheten skal vi plukke store mengder og tilberede et skikkelig måltid med denne havets delikatesse...

Les mer om problemene med stillehavsøsters her:

forskning.no

KONTAKT

Riskestien 19B

4635 Kristiansand

9 3456 888

GENERELT

Vi har et mål om å padle fra Danmark til Norge. Alt av forberedelser er unnagjort, nå venter vi bare på et værvindu... følg med!

Padleparet © 2016 - 2017

Bilder kan kun benyttes fritt etter avtale.