NOEN AV

VÅRE TURER

Sommeren 2018 har fått en flying start i Kristiansand. Mai måned har ligget 2.7 grader over gjennomsnittet og landsdelen har vist seg frem fra sin beste side i flere uker. Dette må utnyttes og hva er vel bedre enn en padletur?

Generalprøven er unnagjort og vi er klare for å krysse Skagerrak. Alt som mangler nå er det riktige været og så drar vi av sted. Les mer om siste langtur på 15 timer og en liten oppsummering av alle erfaringene vi har gjort oss det siste året under forberedelsene.

Vår planlagte 12-timers treningstur i februar fikk ikke helt den avslutninga vi hadde planlagt. Vi måtte prioritere vår egen sikkerhet da vi søkte nødhavn på Skottevik Feriesenter. Tjøme Radio viste seg å være en viktig støttespiller denne kvelden.

Nytt og og nye padleturer. Årest første tur gikk til Danmark hvor vi fikk en fin tur på Ringkøbing Fjord.

Vinteren kommer snikende, men med riktig tøy skal padlingen fortsette. Her trener Birgitte på å komme seg opp i kajakken etter en velt og det hele illustreres godt i en video.

Et utvalg bilder fra en liten tur vi hadde ut til Tømmerstø forrige uke. Vi dro ut fra Narviga og padlet tur/retur Tømmerstø i et fantastisk sommervær. På hjemveien ble det så mørkt at vi måtte ha hodelyktene på.

Husmannssommer, eller indian summer, var opprinnelig betegnelsen på en varm periode etter at første høstkulde hadde satt inn, men blir nå ofte brukt mer generelt når det er varmt om høsten.

VHF-radioer var tidlig én av tingene vi noterte at vi måtte ha med på den planlagte overfarten over Skagerak.

Som stolt sørlending kan man se seg litt blind på myke svaberg, måkeskrik, tøffende snekker, Sørlandschips, lange sommerkvelder, Blindleia og ellers alt sørlandet har å by på en god sommerdag.

Vi har funnet noe som er bedre - et ekte padleparadis!

Denne helga var vi igjen på langtur. Da vi fikk kajakkene på land hadde vi vært på vannet i 12 timer og tilbakelagt 55 kilometer. Alt i alt en god trening før vi snart skal padle over Skagerrak.

Årets første langtur er unnagjort - det ble 50 kilometer og tok 10 timer. Målet var først og fremst å få ti hele timer i kajakkene for å kjenne på hvordan kroppene reagerer, vi har jo aldri padlet så langt før.

Desember måned er kanskje ikke det folk flest forbinder med kajakktur, men det burde man absolutt prøve å få tid til.

Sommeren er definitivt over og vi har vært på padletur igjen. Denne gangen var det kaldt, vått og mye vind, men det ble likevel en god tur. Vi fikk også testet en av tjenestene fra Kystradiostasjonen Tjøme Radio - "Meld fra hvor du drar".

38.4 km lang kajakktur på 6 timer og 50 minutter, det ble vår søndag denne deilige sommerdagen i september. Det er helt utrolig at det kan være så fint og varmt godt ute i september.

Noen ganger er de små turene like gode som de lange. I går sjøsatt vi kajakkene i Korsvikfjorden og padlet tur/retur Tømmerstø. Ikke langt, ikke lenge, men veldig deilig!

Alle kajakkpadlere vet de er små, lite synlige og sårbare på sjøen i møte med større og raskere båter. Det er smart å bruke både fargerikt tøy, kajakk og åreblader for å øke synligheten. Padling i grupper og langs land er også en smart ting for å bli mer synlige.

St. Hans kan bare feires på sjøen. Vi dro på padletur med to gode venner, telt, hengekøye og stor tro på at værvarselet ble som lovet. Heldigvis slo det til og vi fikk en fin midtsommernatt rundt bålet i ei stille og rolig bukt.

For oss er det viktig å blande de tunge og lange treningsturene med små turer som som kun handler om å kose seg.

Årets første padletur i Norge ble en liten rundtur inne i Byfjorden i Kristiansand. En del sol, et par tre grader og helt vindstille. Det er vanskelig å forklare hvor nydelig dette er, så vi hopper over all teksten og går rett på film og bilder.

Første søndag i advent bød på lite vind, litt over 0 grader og sol fra skyfri himmel - perfekt for en langtur i kajakkene.

Det er oktober, høsten er på vei og vi brukte denne fine lørdagen til blant annet å ta en padletur på Drangsvannet. Vi fikk kost oss med ei kanne kaffe, plukket kantareller og slappet litt av.

I helga var vi på fjellet og kajakkene var trofast spent fast på takbøylene. Det er ikke ofte en kan nevne Gaustadtoppen og kajakk i samme setning, men det kan vi nå.

Danmark er kanskje ikke padledestinasjonen de fleste tenker på som ideell for formålet, men hvis du undersøker litt finnes det mange elver og veldig fine steder langs kysten å padle.

Onsdag kveld var det sol, 24 grader, lite vind og et yrende folkeliv på sjøen utenfor Kristiansand - med andre ord perfekt for en liten padletur.

Les mer om våre tidligere turer her i menyen over...

KONTAKT

Riskestien 19B

4635 Kristiansand

9 3456 888

GENERELT

Vi har et mål om å padle fra Danmark til Norge. Alt av forberedelser er unnagjort, nå venter vi bare på et værvindu... følg med!

Padleparet © 2016 - 2018

Bilder kan kun benyttes etter avtale.